Ο ΣΥΡΙΖΑ και θέλει και μπορεί

0

*Αρθρο του μέλους της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Λάρισας, Γιάννη Καριπίδη, στην εφημερίδα Larissanet

Στα τέλη Αυγούστου του 2018 η χώρα μας μετά από 8 χρόνια και 4 μήνες υπαγωγής σε αυστηρό μνημόνιο βγαίνει από αυτό, και στηριζόμενη στις δυνάμεις της θα προχωρήσει με στόχο τη δίκαιη ανάπτυξη, με την κοινωνία όρθια και μια ισχυρή απαίτηση για ενίσχυση των πιο αδύναμων συμπολιτών μας.

Τις τελευταίες μέρες συνέβησαν γεγονότα, κατά την άποψή μου, πολύ σημαντικά.

Υπεγράφη η συμφωνία των Πρεσπών, η οποία προσφέρει διέξοδο σ’ ένα χρόνιο πρόβλημα της χώρας μας που την ανάγκαζε να δαπανά διπλωματικό κεφάλαιο, πολύτιμο για εμάς, γνωρίζοντας ότι ο κύριος αντίπαλος βρίσκεται ανατολικά και είναι επικίνδυνος.

Για πρώτη φορά διαχωρίζεται νομικά η ιστορία της αρχαίας Ελλάδας από τη γεωγραφία της Μακεδονίας. Οι Σκοπιανοί, δηλαδή, παραδέχονται και υπογράφουν πως άλλο είναι οι αρχαίοι Έλληνες Μακεδόνες, άλλο οι σημερινοί σλαβικής καταγωγής κάτοικοι της FYROM και άλλη διαδικασία η γεωγραφία της Μακεδονίας – αποτέλεσμα της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της συνακόλουθης συνθήκης του Βουκουρεστίου το 1913, που υπέγραψε η χώρα μας από την πλευρά των νικητών.

Αυτή είναι και η αιτία της σφοδρής αντίδρασης της εθνικιστικής αντιπολίτευσης των Σκοπίων που, με επικεφαλής τον πρόεδρο της χώρας Ίβανοφ, καταγγέλλει τον Ζάεφ ότι παραδίδει τα πάντα στην Ελλάδα και ότι σε λίγα χρόνια θα γίνουν πολιτικό και οικονομικό εξάρτημα της Ελλάδας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τα έβαλε με τους δαίμονες του εθνικιστικού λαϊκισμού και της πατριδοκαπηλίας, συμβάλλοντας στον απεγκλωβισμό της χώρας από αδιέξοδους ατραπούς.

Στις 21 Ιουνίου στο Eurogroup των Βρυξελλών αποφασίστηκε η ρύθμιση του χρέους της χώρας, δίνοντας ανάσα στην οικονομία μας και προοπτική στις προσπάθειές μας. Συγκεκριμένα αποφασίστηκε:

1)      Η δεκαετής επιμήκυνση των παλαιών δανείων του EFSF (Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας) ύψους 94 δις ευρώ, η αποπληρωμή των οποίων επρόκειτο να ξεκινήσει το 2023 και τώρα θα αρχίσει το 2033 – Δεκαετής περίοδος χάριτος (πάγωμα αποπληρωμών).

2)      Λαμβάνουμε την τελευταία δόση του 3ου μνημονίου ύψους 15 δις ευρώ, η οποία θα λειτουργήσει ως «μαξιλάρι» για την έξοδό μας στις αγορές. Ένα ποσό 3,3 δις ευρώ θα εξοφλήσει το δάνειο του ΔΝΤ, που είναι πολύ ακριβό, και τα υπόλοιπα θα μας καλύψουν, μαζί με άλλα που έχουμε ήδη συγκεντρώσει (συνολικά περίπου 24 δις ευρώ), στην περίπτωση που η έξοδός μας εκείνη την εποχή είναι τυχόν ακριβή, μέχρι και 22 μήνες μετά. Δημιουργείται, έτσι, «δημοσιονομικός χώρος» για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής και διόρθωσης αδικιών.

3)      Μέχρι το 2042 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας θα έχουν οροφή το 15% του ΑΕΠ. Πέραν τούτου θα σταματά η καταβολή τοκοχρεολυσίων. Μπορούμε, ως εκ τούτου, να αφοσιωθούμε στη χάραξη αναπτυξιακής κοινωνικής πολιτικής.

4)      Επιστροφή κερδών από ελληνικά ομόλογα που διακρατούν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και οι κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης. Το συγκεκριμένο ποσό, που ανέρχεται σε 4,2 δις ευρώ, θα καταβάλλεται τμηματικά μέχρι το 2022.

Η έξοδος από τα μνημόνια και την επιτροπεία και η ρύθμιση του χρέους επαναφέρει την ευθύνη για τη διαμόρφωση της οικονομικής πολιτικής στην εκάστοτε εκλεγμένη κυβέρνηση.

Η παρακολούθηση της ελληνικής οικονομίας, από πλευράς των ευρωπαϊκών οργάνων, θα συνίσταται σε περιοδικές αποστολές των θεσμών που θα καταλήγουν σε εκθέσεις με συστάσεις προς τις ελληνικές αρχές, όπως συμβαίνει και με όλες τις υπόλοιπες χώρες που βγήκαν από τα μνημόνια.

Και ερχόμαστε τώρα στο θέμα της περικοπής όσων συντάξεων έχουν προσωπική διαφορά το 2019. Οι μειώσεις αυτές αφορούν περίπου το 1/3 του συνόλου των συντάξεων. Η περικοπή θα ξεκινά από μερικά ευρώ και θα φτάνει, σε ορισμένες περιπτώσεις, έως και το 18%. Αυτό δεν αφορά τις συντάξεις του ΟΓΑ και άλλες χαμηλές συντάξεις. Μετά την έξοδό μας από τα μνημόνια τον Αύγουστο του 2018 η κυβέρνηση θα έχει τον «δημοσιονομικό χώρο», τη δυνατότητα με άλλα λόγια, να διαπραγματευτεί με τους θεσμούς είτε την αναβολή του μέτρου της μείωσης των συντάξεων είτε τη λήψη επιπλέον αντισταθμιστικών μέτρων για τις απώλειες που θα υπάρξουν είτε ακόμη και τη χορήγηση 13ης σύνταξης σ’ αυτούς που θα θιγούν, αλλά και σε άλλους χαμηλόμισθους. Όλα είναι ανοιχτά εφόσον τα συνολικό πλαίσιο της οικονομίας παραμένει εντός στόχων.

Επιβοηθητικό στοιχείο είναι ότι ο ΕΦΚΑ από ελλειμματικός το 2016 έγινε πλεονασματικός το 2017 και συνεχίζει με τους ίδιους ρυθμούς το 2018. Επιπρόσθετα, ιδιαίτερης σημασίας είναι η μείωση της ανεργίας που καταγράφεται διαρκώς. Η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει στην τελευταία της ανακοίνωση ποσοστό ανεργίας 20,1% το Μάρτιο του 2018, έναντι 20,6% το Φεβρουάριο του 2018. Όλα αυτά μεταφράζονται, πλην των άλλων, και σε σταθερά έσοδα για τον ΕΦΚΑ.

Η μεταμνημονιακή μας στόχευση είναι σαφής:

Ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει, μέσα από την υλοποίηση του εθνικού σχεδίου ανάπτυξης κατά την επόμενη πενταετία, να ενισχυθούν οι επενδύσεις σ’ ένα ύψος που θα ωθεί το ρυθμό ανάπτυξης σε υψηλά επίπεδα. Στόχος μας θα είναι η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, η σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού, η συνεχής μείωση της ανεργίας, οι στοχευμένες φοροελαφρύνσεις και η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους.

Όλα τα παραπάνω συνιστούν μια προοδευτική, εθνική αλλά και ευρωπαϊκή πρόταση. Αναδεικνύουν με σαφή τρόπο τις διαφορές μας με το δεξιό, νεοφιλελεύθερο χώρο. Το ερώτημα που θα τεθεί προς όλους, μέχρι τις επόμενες εκλογές, θα είναι το εξής δίπολο:

ΠΡΟΟΔΟΣ Ή ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ;

Σχόλια απενεργοποιημένα.

Powered by themekiller.com