Το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών

0

Αρθρο του βουλευτή Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Παπαδόπουλου

Με την ελληνική οικονομία σήμερα να βρίσκεται σε ανοδική τροχιά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το φλέγον ζήτημα των κόκκινων δανείων που αποτελεί τροχοπέδη στην οικονομική άνθιση της χώρας. Η θεώρηση, όμως, αυτής της κυβέρνησης δεν μας επιτρέπει να ‘’τσουβαλιάζουμε’’ όλους τους δανειολήπτες που έχει ‘’κοκκινίσει’’ το δάνειο τους. Στην ελληνική πραγματικότητα της κρίσης οφείλουμε να διερευνήσουμε τους λόγους για τους οποίους κάποιος έχει περιέλθει σε αυτή την θέση καθώς πίσω από ένα κόκκινο δάνειο μπορεί να κρύβεται ένας ‘’στρατηγικός’’ κακοπληρωτής, μια αντικειμενική δυσκολία αποπληρωμής ή ακόμη και ένα ανθρώπινο δράμα. Είμαστε, λοιπόν, ηθικά υποχρεωμένοι να ξεχωρίσουμε αυτές τις περιπτώσεις και να τις αντιμετωπίσουμε με κοινωνική ευαισθησία.

Το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών είναι παγκόσμιο και για την χώρα μας είναι το καρκίνωμα του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος. Οι αναπτυγμένες χώρες, όμως, έχουν αναπτύξει αντισώματα έναντι τέτοιων καταστάσεων. Στην Ελλάδα του σήμερα, το φαινόμενο αυτό, αποτελεί βασική πτυχή του ελληνικού κρατικοδίαιτου πελατειακού καπιταλισμού με οργανική σχέση και στενή διαπλοκή με τα κόμματα του δικομματισμού από την μεταπολίτευση μέχρι και σήμερα. Με βάση τα τραπεζικά στοιχεία, το 30% των κόκκινων δανείων εντάσσεται στην κατηγορία αυτή, με το κόστος να ανέρχεται στα 20 δις ευρώ και η αντιμετώπιση του δεν είναι μόνο μνημονιακή υποχρέωση αλλά και επιτακτική ανάγκη προκειμένου να μπορέσουν οι τράπεζες να τροφοδοτούν με ρευστότητα τις επιχειρήσεις και την αγορά, φυσικά σε πλαίσιο διαφάνειας και αξιοκρατίας.

Η προστασία των στρατηγικών κακοπληρωτών που έχει τις ρίζες της στην διαπλοκή, τις πελατειακές σχέσεις, τα κενά νομοθεσίας, την αδράνεια θεσμικών οργάνων και ολιγωρία κυβερνητικών στελεχών, αποτελεί ένα απόστημα που πρέπει να σπάσει. Τρανταχτά παραδείγματα, στρατηγικών κακοπληρωτών,  μπορούμε να βρούμε ακόμη και στους επιλεκτικούς- δειγματοληπτικούς ελέγχους των τραπεζών. Η λύση όμως, δεν μπορεί να βασίζεται στο φιλότιμο ή την βούληση ορισμένων υπαλλήλων αλλά πρέπει να ληφθούν, με κοινή συναίνεση και αποδοχή, εκείνες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα διαμορφώσουν ένα ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο που ορθώνουν ένα δίχτυ προστασίας υπέρ των πολιτών που έχουν ανάγκη έναντι των στρατηγικών κακοπληρωτών. Όσο, λοιπόν, δεν εντοπίζονται και δεν διεκπεραιώνονται οι περιπτώσεις αυτές, το ‘’μάρμαρο’’ πληρώνει η ευρύτερη κοινωνία και κατά συνέπεια  η οικονομική ισορροπία της χώρας.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ  έχοντας κοινωνική αριστερή οπτική έχει κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Για το 9μήνο του 2017 έχουν ήδη διαγραφεί 4,4 δις ευρώ από συμπολίτες μας που αποδεδειγμένα δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν. Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, που αποκλείει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, δίνει μια ανάσα σε ανθρώπους που λόγο κρίσης βρέθηκαν σε δυσμενή οικονομική θέση όσο αφορά την αποπληρωμή των δανείων τους και είναι ένα εργαλείο στα χέρια των επιχειρηματιών για την διευθέτηση των οικονομικών των επιχειρήσεων τους. Ο δρόμος ακόμη είναι μακρύς. Η αναπτυξιακή τράπεζα ήδη σχεδιάζεται από την κυβέρνηση και θα λειτουργεί υπό το πρίσμα της κοινωνικής προσφοράς και όχι με στόχο το κέρδος. Έχοντας ένα σοσιαλιστικό προσανατολισμό και λειτουργώντας εκτός του αμιγώς καπιταλιστικού στίγματος των συστημικών τραπεζών θα έχει στόχο την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και θα είναι μια διέξοδος στην οικονομική ασφυξία που έχει περιέλθει η αγορά.

Τα λάθη και οι σκοπιμότητες του παρελθόντος έχουν παγιώσει ένα αχανές τοπίο στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας μας. Η προτεραιότητα μας στον τομέα αυτό είναι η θωράκιση του με κανόνες διαφάνειας που θα στοχεύουν σε ένα κράτος δικαίου και ισοτιμίας μεταξύ ανθρώπων που το εμπιστεύονται.

Σχόλια απενεργοποιημένα.

Powered by themekiller.com